Groep 6-7 op avontuur

  • Gemaakt op: 22-9-2017 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Rinus Goede
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  


We vielen van het ene avontuur in het andere. Het begon met de gevonden tas net aan de overkant van het IJ en het bezorgen van de tas op de juiste locatie daarna heuvels beklommen, spannende oversteekplaatsen getrotseerd, woeste eenden die het op onze lunch hadden voorzien van ons afgeschud en de duif die we hebben gered. Nou vooral Leanne en Yke hebben deze duif eigenlijk gered. De twee natte pakken en 7 kletspoten die we opliepen heb ik nog niet eens genoemd.
En de les waar het allemaal om begonnen was. Aangeboden door juf Mieke en meester Martin werd het een leerzame ochtend.
Helemaal uitgeput na het ren en zoekspel starten we onze reis terug naar school, maar dat was ook nog niet zomaar klaar.
O ja die gevonden tas. Nou dat zat zo:
Wel spannend natuurlijk, wat zou daar toch inzitten dachten we toen we de tas midden op straat zagen liggen. Lindsey pakte de tas en bracht deze naar de meester. Met z’n allen erom ritsten we hem open. We ontdekten al snel dat de tas van een leerling van het 4e Gymnasium was. Dat kwam goed uit, want die school lag op onze route.
Tijdens de korte omweg hadden de kinderen het over het Gymnasium: ‘dan ben je wel heel slim als je daar op zit, toch meester?’, ‘ja boekenslim en leerslim’, zei een andere.
Met z’n allen naar binnen en toen stonden we vrijwel direct oog in oog met een huilende gymnast. Als snikkend vertelde hij dat het zijn tas was. Hij bleek eerder die morgen betrokken geweest te zijn bij een ongeval en heeft in de commotie zijn tas achter gelaten. Wat was deze jongen blij om zijn tas weer in handen te hebben.
Met een knuffel, handdruk en een troostend woord van Jinaid namen we afscheid van de opgeluchte jongen en vervolgden wij onze weg richting het Woeste Westen.
Heuvels over, een grote weg over, door een tunnel en toen eindelijk het ‘Woeste Westen’.
Daar lag het land waar we de komende uren plezier en zouden maken en veel ontdekkend zouden gaan leren. Eindelijk we waren er.
De planten- en bomenles begint met een voorbespreking over hoe een plant en hoe een boom in elkaar zitten. Hoe herken je een plant en een boom? Waarom zijn bomen belangrijk?
De buitenopdracht bestaat uit het maken van een schorsafdruk, een hoogtemeting, een bomenpaspoort en de naam van de gevonden planten en bomen opzoeken. Na afloop van de les is er een nabespreking en konden we nog 20 minuten vrij spelen.
Het vrij spelen werd door sommigen heel letterlijk ingevuld. Een bommetje in het water, lekker even dippen en hangen aan een stijger in het water. Aan alles komt een eind, zo ook aan deze prachtige zonnige ochtend. Saskia (de moeder van Amy) achterop als bezemwagen, waar je als je niet meer kon niet in kon stappen, dus doorzetten maar. Khalil en Massiva helemaal voorop en telkens afvragend waar de anderen bleven: 'die pont gaan we nooit halen'.
13.55 uur was de vertrektijd van de pont.
13.54 uur, drie kinderen die achterop geraakt waren moesten nog 200 meter afleggen naar de pont. Gelukkig hadden de eersten aan de pont kapitein gevraagd of hij nog even wilde wachten. Met blaren aan de voeten en uitgeput terug op school keken we terug op een mooi en leerzaam avontuur.
Groet groep 6/7

   

 

Foto's

Video's

Meer informatie