een bijzondere stage in de schakelklas

  • Gemaakt op: 8-11-2019 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Rob Schimmel
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  

‘Ik heb gelopen, en ben met de boot geweest en met de trein. We gingen naar Griekenland, Macedonië en zo verder naar Nederland’

Amsterdamse Klas·Dinsdag 5 november 2019·

Een bijzondere stage op Montessorischool De Regenboog in Amsterdam. Aan het woord: Joke en Elka.

“Nee, dat kan niet. Je kunt toch niet zover zonder vliegtuig?”
Rajan kijkt juf Joke aan.
“Vraag het juf Elka zelf maar”, zegt ze.
“Ik heb gelopen, en ben met de boot geweest en met de trein”, vertelt Elka dan. “We gingen naar Griekenland en naar Macedonië en zo verder.”
“Oh, nou weet ik het”, zegt Rajan. “Het was op CNN. Ik zag allemaal kapotte huizen en bommen. Was jij daar?”

Joke de Hoogh geeft op basisschool De Regenboog les in een schakelklas. Kinderen krijgen in kleine groepjes extra ondersteuning op het gebied van taal. Van origine is ze NT2 docent. Sinds begin dit schooljaar worden Joke en haar collega Yvonne daarbij drie ochtenden per week geholpen door Elka. Elka is nu bijna vier jaar in Nederland. Ze heeft een belangrijke rol in de schakelklas. De kinderen zijn dol op haar. Ze leren van elkaar: Elka helpt de kinderen met lezen, en met opdrachtjes. Andersom leert Elka steeds meer Nederlandse woorden, en de juiste uitspraak ervan. Kinderen verbeteren haar op een heel natuurlijke manier.

“Na alle omzwervingen met mijn man kwam ik uiteindelijk in Nederland terecht”, vertelt Elka. “Via Ter Apel, Zaandam, Budel, en Almere. Ik was hoogzwanger, en daarom kregen we vrij snel een woning toegewezen in Zuidoost. Ik wist vrijwel niets over Nederland, en over Amsterdam. Ik hoorde dat iedereen hier fietst. Dat leek me erg leuk! Ik houd van fietsen, en kon dat ik mijn eigen land minder makkelijk doen. In Nederland drinkt iedereen melk. Dat leek me ook best lekker! Ik woon hier om de hoek – en mijn zoontje zit hier tegenover op de voorschool. Zo ben ik op De Regenboog terecht gekomen!”

Het Nederlandse schoolsysteem
“Er gaat echt een wereld voor me open!”, gaat Elka verder. “Bij ons in Syrië kreeg je alleen theorie. Uit boeken. Je moest heel veel kennis stampen. Je moest heel erg veel thuis doen. Hier is dat niet zo. Er is ook veel praktijk op deze school. Kinderen kunnen spelend leren en hebben weinig huiswerk. Je kunt hier heel veel leren, al op hele jonge leeftijd. Beter denk ik!”

Schakelklas
Elka helpt de kinderen in de klas met spelen en met leren. Van moeilijke woorden proberen ze elkaar de betekenis uit te leggen. “De kinderen verbeteren Elka als de uitspraak niet goed is”, lacht Joke. “Leuk om te zien hoe ze van elkaar leren. Als NT2 docent was ik gewend om met volwassenen óf kinderen te werken. Gemengde groepen zijn er niet. Nu, dit hebben Elka en ik dus samen bedacht. Op deze manier kunnen kinderen en volwassenen heel veel van elkaar leren, spelenderwijs. En zo verbeteren ze allebei op een functionele manier hun taalvaardigheid.”

Verteltas
“Dat is vaak een hulpmiddel in de lessen”, legt Elka uit. De Regenboog is ooit als eerste school in Nederland met deze Taal en Ouderbetrokkenheidmethode begonnen. De verteltassen worden door ouders gemaakt. “Ik gebruik verteltassen ook om mijn eigen zoontje de taal te leren! Iedere keer weer een verrassing, wat er in zo’n tas zit. Ik ben nu bezig met een verteltas die gaat over een walvis. Mijn kind heeft het nu aldoor over walvissen! We kijken samen ook naar brandweerman Sam op televisie. Daar leer je ook een hoop woorden van!”

Dromen over de toekomst
“Waar ik mezelf over vijf jaar zie?” Elka denkt diep na. “Van origine ben ik advocaat. Daar heb ik in mijn eigen land voor geleerd. Maar ik ben dol op kinderen. Het onderwijs ligt me enorm. Ik ga nu iedere woensdag naar de PABO om me voor te bereiden op het toelatingsexamen. Ik hoop dat ik volgend jaar ook echt met de opleiding kan beginnen. Moeilijk is het wel. De taal. Mijn Nederlands moet echt nog veel beter, anders red ik het niet. Het is bijzonder moeilijk om als hoogopgeleide statushouder je weg in Nederland te vinden. Ik wil dolgraag werken, maar dan wil ik wel graag iets doen dat past bij mijn interesses en opleidingsniveau. Voor hoogopgeleide statushouders is er bijzonder weinig. Daar zou de gemeente veel meer in kunnen doen.”

En intussen …
In tussentijd blijft Elka stage lopen op De Regenboog. Ze willen haar niet meer missen. “Het was ook voor ons als school lastig”, vertelt Joke. “Want er zijn geen regelingen om mensen als Elka een vergoeding te geven. Ze doet dit dus vrijwillig. Met dank aan onze directie, want Elka was meteen meer dan welkom op onze school. In alle opzichten is de aanwezigheid van Elka een verrijking. Voor de kinderen, die gefascineerd toekijken als Elka hun namen in het Arabisch schrijft. Voor alle leerlingen, leerkrachten en ouders, om meer te horen over de wereld waar Elka vandaan komt. Horen wat er in de wereld gebeurt. Burgerschap is ook een belangrijk onderdeel op een basisschool! Iedereen hoort er bij op onze school. We leren van elkaar, we zijn rolmodellen voor onze kinderen. Het past hier op onze kleurrijke school de Regenboog. Ik zie echt alleen maar voordelen!”

Met speciale dank aan Joke de Hoogh, redactielid van de Amsterdamse Klas.

Foto's

Video's

Meer informatie