Flits 7 - 14 februari 2019

  • Gemaakt op: 14-2-2019 00:00
  • |
  • Gewijzigd op:
  • |
  • Geplaatst door: Carina Vermeeren
  • |
  • Auteur:  
  • |
  • Fotograaf:  

Flits 7
14 februari 2019

Maart
1-3-2019             Uitreiking 1e rapport    
4-3-2019             Rapportgesprekken week van 4 – 8 maart
22-3-2019          Disco gr 6 t/m 8
28-3-2019          Studiedag

April
17-4-2019          Paasontbijt       
19-4-2019          Studiedag         
22-4-2019          April/Mei vakantie t/m 3 mei

Mei
29-5-2019          Sportdag
30-5-2019          Hemelvaartweekend t/m 31 mei

Onderwijsstaking op vrijdag 15 maart
Enkele onderwijsbonden hebben een grote landelijke onderwijsstaking aangekondigd voor het basisonderwijs, het middelbaar onderwijs en het hoger onderwijs op vrijdag 15 maart. Met de actie hopen de bonden druk te zetten op de politiek om meer te investeren in het onderwijs en daarmee "dalende leerling prestaties en de lerarentekorten" tegen te gaan. Volgens de Aob is 'structureel 2,9 miljard euro nodig, voor primair tot en met hoger beroepsonderwijs'. Ook op onze school is de stakingsbereidheid onder de medewerkers groot. Wij houden er daarom rekening mee dat het lesprogramma op 15 maart niet door kan gaan. Uiterlijk 1 maart ontvang je meer informatie over deze stakingsdag.

Rapportgesprekken  
De rapportgesprekken vinden plaats in week 10 (4 - 8 maart). Je kunt je inschrijven via de intekenlijst in de groep. Op maandag 4 maart kun je ook 's avonds terecht voor een gesprek. Dit kan tot uiterlijk 20.30 uur.

Wij hebben geen toverstokje om het lerarentekort op te lossen, maar we kunnen wel iets doen!
Vorige week was er een actieweek met de titel #wijschoolleiders-niet-(te)-vervangen. Het was een oproep aan schoolleiders om geen vervangende leerkracht te regelen bij een ziekmelding. Ook op onze school merken we dagelijks de gevolgen van het grote lerarentekort. Een groep naar huis sturen is voor ons echter een noodmaatregel die we in de afgelopen tijd helaas 2x hebben genomen omdat alle andere opties waren uitgeput. Een besluit om een klas naar huis te sturen is een beslissing die je neemt met pijn in je hart, want het is immers niet het beste voor de kinderen. Daarom kun je er van op aan dat  wij de vraag om je kind thuis op te vangen niet zomaar stellen. Dan hebben we echt alles geprobeerd om het anders te regelen.

Gemotiveerde, opgeleide zij-instromers kunnen een oplossing bieden. Misschien droom jij wel van het leraarschap of misschien spreek je wel mensen bij wie je de talenten herkent om zich te ontwikkelen als goede leerkracht. Kom langs en praat met één van onze enthousiaste, zij-instromers. We kunnen dan vooral met elkaar praten over wat voor een mooi beroep het is. Hoe waardevol het is om dagelijks te kunnen bijdragen aan de vorming van onze samenleving met mensen die zich dagelijks met hart en ziel inzetten binnen het onderwijs. Wij werken met zijn allen op school, iedere dag vol passie, liefde en gedrevenheid. Dagelijks te mogen werken met kinderen is zo waardevol. Leerkrachten, ondersteunend personeel en schoolleiding willen iedere dag voor elk kind het beste.

Nieuwe datum voor de disco i.v.m. mogelijke staking 
In verband met de onderwijsstaking op 15 maart wordt de disco verplaatst naar 22 maart.

Wat was het een mooie schaakdag!
In een zaal met zo'n 120 kinderen (én veel ouders) hebben 17 Lidwina-schakers een topmiddag gehad! In het tenue van de Lidwinaschool gingen ze de strijd aan met de andere basisscholen uit Amsterdam-oost en centrum. Iedereen heeft zich kranig geweerd en er waren veel overwinningen bij. Het viertal van Lidwina 1 werd zelfs 3e van het hele toernooi. Heel erg knap. Zij kregen een mooie medaille en mogen nu op 31 maart de halve finale gaan spelen tegen de 36 beste teams van Amsterdam, Almere en omstreken! Bruno Emans 

Ben je iets kwijt?
Je hebt tot vrijdag 15 maart de tijd om de verloren trui, tas, jas, sjaal terug te vinden in onze bak met gevonden voorwerpen. Daarna ruimen we het op en doneren het aan een goed doel.

Drukte op het Hof
's Morgens bij de start van school en 's middags aan het eind van de schooldag is het spitsuur rond onze schoollocaties. Vooral op het Linnaeushof ontstaan regelmatig onoverzichtelijke situaties. Wij verzoeken iedereen om de fietsen zoveel mogelijk in de rekken en vakken te plaatsen. Houd de doorgang op het voetpad en de ingang van school vrij en let erop dat onze buren ook nog hun tuin in en uit kunnen. Dank!

Contact schoolleiding
De ouderbijeenkomst over de ouderenquête was niet zo druk bezocht. Wel kregen wij van veel ouders te horen dat het fijn is om een contactmoment te hebben met de schoolleiding. We streven er daarom naar om elke ochtend bij de deur te staan, zodat je daar ook de mogelijkheid hebt om een korte vraag te stellen of om afspraak te maken. Ben je nog geïnteresseerd in de resultaten van de ouderenquête, vergeet dan vooral niet de volgende Flits goed te lezen. Daarin lees je een verslag hiervan. Baukje, Marieke, Roger 

Studio Snugger
Bij deze laten we jullie weten dat de uitzending van Studio Snugger waar onze kids aan meedoen te zien is 
op 17-02-2019. De uitzending wordt uitgezonden op NPO3 rond 08:20 uur!


Kennismaken en ontdekken welke mogelijkheden en betekenis cultuuronderwijs voor jou heeft!

Ieder schooljaar krijgen onze kinderen verschillende aspecten van cultuureducatie aangereikt. In samenwerking met de Rode Loper op School bieden we een gevarieerd programma rond creativiteit en verbeelding. Hiermee moedigen we de kinderen aan om zichzelf beter te leren kennen, samen te werken en nieuwe talenten bij zichzelf te ontdekken. Met deze bagage kunnen ze straks vrij, open en nieuwsgierig de grote wereld in. In februari en maart staan de volgende projecten op stapel.

Het licht gaat wel door plastic, maar niet door een watje
In de groepen 3 gaan ze experimenteren met licht en schaduw. Samen met beeldend kunstenaar Siree van der Velde onderzoeken de kinderen hoe kleine dingetjes er groot uitzien op de overheadprojector. Al onderzoekend plakken de kinderen met stukjes plastic, een paperclip en draadjes een verhaalfiguurtje in elkaar.

Groepen 4 gaan werken aan de fijne motoriek!
Beeldend kunstenaars Michaela Rademaker en Servaas Huygen gaan proberen de kinderknuistjes op een speelse manier vaardiger te maken. Om dit te bereiken en het ontdekken te stimuleren, gaan de kinderen eerst in zand tekenen. Daarna tekenen ze op doek  en maken ze er met naald en draad een vrolijk geheel van met veel kleur.

Wat is voor jou een bijzonder dier, en waarom? Vriendschap, verlies en herinneringen koesteren
Kinderen houden van dieren. Ze hebben er vaak een innige vriendschap mee. Daarom is het best heftig als zo'n dier sterft. In de groepen 5  leest kunstdocent Petra Veenstra gedichten voor die gaan over afscheid van een dier. Ze laat de kinderen nadenken over liefde, verdriet en hun relatie met dieren. Ter herinnering aan een geliefd dier maken de kinderen een monumentje. Ze doen dat met behulp van een doosje. Want in een doosje bewaar je mooie dingen. In de laatste les bezoeken de kinderen de expositie De Laatste Aai bij Museum Tot Zover. Ze presenteren trots hun eigen eerbetoon aan dode dieren. Een paar dierenmonumentjes krijgen een plek in de tentoonstelling!

Ik wil weten wat je voelt
En wat jij nou precies bedoelt
Waarom doe je wat je doet
En wie zegt dan dat zo moet?

Wat is normaal? Waarom doe je wat je doet? Bij wie wil je horen? Wat moet je nu kiezen?
Deze vragen komen vaak op bij  kinderen in groepen 6. Ze worden zich steeds meer bewust van zichzelf en anderen. Aan de hand van personages gaan de acteurs Ger Casparie en Roos Dros in 4 lessen spelenderwijs  aan de slag. De kinderen gaan karakters spelen en kunnen zo uitproberen hoe het is om stoer, lief, verlegen, saai of luidruchtig te zijn. Zo ontwikkelen ze inzicht in gedragingen van een ander en dat van henzelf in het bijzonder.

Kop van klei
De groepen 7 gaan karikatuurkoppen maken van klei. De docenten van de Firma Klei bieden een opbouw in technieken en praten met de kinderen over soorten emoties en hoe gezichtsuitdrukkingen er dan uitzien. Ze leren hoe je dit kan overdrijven, zodat het echte karikaturen worden. In elke les is aandacht voor onderzoek en oefeningen. Aan het einde wordt het werk met de kinderen besproken.

Is mode vooral voor meisjes? Moet mode altijd mooi en draagbaar zijn?
Beeldend kunstenaar Francesca Vonck denkt hier met de leerlingen uit de groepen 8 over na en start met een aanstekelijke PowerPointpresentatie. De kinderen zien een mix van kledingelementen uit allerlei culturen, zoals tulbanden, kimono's en buitenissige prints. In les twee mag de schaar erin! Er is veel kleding aanwezig die geknipt, geniet en aan elkaar geplakt mag worden. Ontwerpen, samenwerken en daarna met je creatie poseren voor de camera van fotograaf Jan ter Heide. Prachtig! In les drie bespreken de kinderen de modefoto's en zal hun blik op kleding blijvend veranderd zijn.

Tante Antoinette gaat met lijn 3 door Amsterdam
De groepen 6 & 7 zingen veel en maken vooral veel plezier tijdens het Muziekatelier van tante Antoinette. Ze is 80 jaar geworden en dat wordt groots gevierd! Alle liedjes zijn gekoppeld aan haar verjaardag en de bijzondere plekken die ze tijdens een virtuele muzikale tramrit maakt door Amsterdam. Luister maar eens naar https://youtu.be/kWBsuljLxOQ

Voorleeskampioen Mila uit groep 7C geprezen om haar expressiviteit en heldere stemgeluid!
Op zaterdag 2 februari nam onze schoolkampioen Mila uit 7C deel aan de vervolgronde van de Nationale voorleeswedstrijd. Deze feestelijke middag vond plaats in de OBA aan het Javaplein en werd begeleid door theatermaker Martijn Donders. Er waren 10 schoolkampioenen verzameld in de grote zaal van de OBA. Mila vond zelf het allerleukste dat er veel werd voorgelezen, dat ze dat natuurlijk zelf ook mocht doen en dat ze ook nog mee mocht spelen in een toneelstuk. Zij speelde één van de hoofdrollen: Gina Ballerina. Dat laatste gebeurde terwijl de jury vergaderde over wie de winnaar/winnares zou worden. Helaas heeft Mila niet gewonnen, maar de jury prees haar om haar expressiviteit en heldere, duidelijke  stemgeluid. Zij heeft het fantastisch gedaan en wij zijn apetrots op haar. Juf Rian

 

 

 

 

 




Foto's

Video's

Meer informatie